Thursday, December 18, 2014

bristol photo diary

Kaksi hyvin levännyttä ja hyvin flunssaista matkalaista täällä hei! Ei mennyt reissu sitten ihan kuin Strömsössä, mutta ainakin saatiin nukuttua, heh.

Tarina siis alkakoon, ja palataan hetkeksi vielä aikaan ennen reissua. Ekan virheen tein siinä, kun annoin lentolippujen hankkimisen miehen tehtäväksi. Rakas hajamielinen herraseni oli vielä muutama päivä ennen reissua unohtanut kokonaan sen seikan, että mitä myöhemmin liput ostaa, sen kalliimpia ne ovat. Kiristelin sitten hampaita googlaillessani mikä näistä yli tonnin lipuista per naama olisi edes sen muutaman euron halvempi, ja missä olisi vähemmän kuin kaksi vaihtolentoa per suunta. Suunnitelma B - Norvegianin halpislennot Lontooseen ja sieltä junalla Bristoliin. Laita mies asialle ja mene itse perässä, kaikella rakkaudella pupu :)

Matka-aamu siis koitti, ja vaikka olimme molemmat todella väsyneitä, emme päässeet seuraavan aamun aikaisesta herätyksestä huolimatta ajoissa edellisenä iltana nukkumaan. Molemmilla on huono tapa jättää kaikki aivan viime tippaan, ja siellä me pakattiin yön pikkutunteina kuivausrummun kuivatellessa viime tipassa pestyjä matkaan tulevia vaatteita. Kynsien lakkaaminen ja muu pikkusälä oli myös hyvä jättää matkaa edeltävään yöhön, samoin passien etsiminen. Aamulla sängystä kömpi siis kaksi erittäin väsynyttä, noin kolme tuntia nukkunutta mörökölliä. Pikaisesti kentälle ja koneeseen jatkamaan unia.

Lento sujui ilmeisen hyvin, molempien kuorsatessa lähes koko lentomatkan ajan. Minä heräilin välillä räpsimään kuvia lentokoneen ikkunasta, pitihän sitä hyödyntää koneen wifi-yhteys instaa varten. Juna-asema oli samassa yhteydessä Gatwickin lentokentän kanssa, joten myös jatkoyhteydet menivät ihan nappiin. Minä ihastelin maisemia (ja taisin rakastua matkan varrella Bath -nimiseen kaupunkiin), ja vajaan kolmen tunnin kuluttua olimme perillä Bristolin asemalla. Olin printannut itselleni kartan matkaan, ja merkannut reitin asemalta hotellille - vajaa pari kilsaa melko suoraa tietä. Jos lukee karttaa oikeinpäin. Jos tekee niin kuin minä (suuri suunnistajamestari kartta väärin päin), saa helposti matkan tuplattua. Ainakin näimme sen matkan varrella olevan upean goottilaisen kirkon kahdesti :)

Hotellille pääsimme vihdoin kahden hujakoilla, ja vartin virkistäytymisen jälkeen suuntasimme kylille. Pyörimme siellä pari tuntia nähtävyyksiä katsellen, ja ensimmäisen kohdalla huomasin, että olin unohtanut kameran hotelliin. Onneksi molemmilla oli kuitenkin kännykät mukana, joten ihan ilman kuvia ei jääty. Ehdittiin ikuistaa kuviin toistakin upeaa goottilaista kirkkoa, ja vähän edes yleistä tunnelmaa ennen kuin hämärä laski. Viiden aikaan ajateltiin, että mennään ottamaan ihan pienet päikkärit ja tullaan sitten takaisin - katsottaisiin sitten ne joulumarkkinat ja käveltäisiin sille upealle riippusillalle. Ehkä ihan illalla vielä joku niistä kivannäköisistä pubeista, joiden ohi aiemmin kävelimme. Hotellille siis ja unta kaaliin. VIRHE! Havahduttiin joskus kahdeksan aikaan illalla puolihorroksesta, ja molemmat vain painoivat pään takaisin tyynyyn ja unet jatkuivat aamupalaan asti. Taisi olla vähän univelkaa sitten, joten se niistä nähtävyyksistä.

Seuraava päivä hurahtikin Dickiesin mallistopalaverissa, ja sen jälkeen pienen lepohetken jälkeen illalliselle viihtyistään Spitfire-nimiseen grilliravintolaan. Ruoka oli hyvää, ja sitä oli paljon! Omalle lautaselleni (tai itse asiassa lankulleni) tuotiin kokonainen kana, ja miehen lankulla näytti olevan ainakin puolikas porsas. Kun ynnää täyttävän ruuan, pari olutta ja (edelleen) melko väsyneen olotilan, voitte varmaan arvata että olimme ensimmäisten joukossa lähdössä takaisin hotellille - jo ennen puolta yötä. Se niistä hurjista bileistä siis :)

Viimeisenä reissupäivänä meillä olisi vielä ollut aamupäivä aikaa kaupungissa kiertelyyn, mutta uni maistui (jälleen) melkein kymmeneen asti, ja mies heräsi flunssaisena ja kuumeisena. Se niistä nähtävyyksistä siis sinäkin päivänä.

Tästä opimme siis sen, että

• älä jätä lentolippujen ostamista viime tippaan (= hanki ne itse ajoissa)
  • nuku reissua edeltävä(t) yöt hyvin, ettei koko matka mene höyhensaarilla
  • opettele lukemaan karttaa oikein päin
  • yritä olla tulematta kipeäksi :)

Mutta kaikesta tästä huolimatta matka oli kuitenkin hauska! Laatuaikaa oman murun kanssa, uusi kivanoloinen kaupunki, ja taas yhtä kokemusta rikkaampi. Samoin yhtä flunssaa rikkaampi - sehän tarttui tietysti minuun ja sunnuntaista lähtien olen viettänyt aikani soffalla viltin alla Netfilixin parissa :)

12 comments:

1. Järkyttävän ihania kuvia katedraalista ;-D. Ja muustakin! Ja reissu oli varmaankin hyvä, joka tapauksessa.....

ReplyDelete
  2. Varmaan tärkeintä kuitenkin oli se kaksinolo oman rakkaan kanssa, vaikka siitä iso osa menikin nukkuessa... :P Ihania kuvia muuten!

3. Haha, ihan kuin meidän kaikki matkoille valmistautumiset :-) Reissu oli selvästi silti onnistunut - yöunien merkitystä ei voi koskaan liioitella, joten onnea niistäkin! T. Jetlagin kourissa painiskeleva...

1. Hehee :)
      Tsemppiä jetlagiin ja nauttikaa!

Delete
  4. Moni bloggaaja on reissannut viime aikoina, on aina ihana lukea ja katsoa matkapostauksia. Tunnelmallisen vanhaa aikaa henkivä kaupunki tuo Bristol :) Itse karkaan joulun välipäiviä pakoon Prahaan.

Replies
    1. Ihanaa Prahan reissua - se on ehdottomasti yksi lempparikaupungeistani Euroopassa!

Delete
  5. Hihi! Mekin ollaan aikamoisia mattimyöhäsiä. Viime tipassa aina jokin. Tosin mä yritän petrata mutta mies, toivoton... Sen minkä voit tehdä tänään, jätä huomiselle, on hänen mottonsa :D Ollaan myös aikamoisia nukkumatteja. Kerran juhlittiin vuosipäivää Stadissa, hotellissa. Puunasin itseäni kaksi tuntia. Mentiin syömään hotellin ravintolaan, ja siitä sitten hissillä takaisin ylös huoneeseen nukkumaan. Siin oli meidän bileet :D

Onpa ihan sairaan päheen oloinen paikka. Huii mita rakennuksia, niin komeita!

Replies
    1. Hehee, kiva että on muitakin :)
      Tuo voisi hyvin olla minunkin mieheni motto!